x
11, آوریل 2018

تاریخچه جشن تولد

جشن تولد

روز تولد سالگرد زمینی شدن انسان‌ها است.. تولد آغاز شماست. پنجره‌ای بسوی زندگی است، فرصتی برای انجام مسئولیت منحصر بفرد خودتان.

به همین دلیل جشن تولد  از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع شما در این روز باید همه تلاش خود را بکنید تا آن را  به بهترین روز خود تبدیل کنید چون اکه این روز بهانه‌ای است تا همه افرادی را که دوست دارید، در یک محل کنار هم جمع کنید و به خاطرات و روزهایی که در گذشته باهم گذرانده‌اید مروری داشته باشید و دوباره یادی از آن‌ها زنده کنید.

به همین دلیل  این روز در همه‌ی کشورها و فرهنگ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مردم روز تولد خود و عزیزانشان را جشن می‌گیرند.

جشن تولد
جشن تولد

 

اگر نگاهی به تاریخچه برگزاری جشن تولد بیاندازید، میبینید که بر اساس اطلاعات هرودوت (نخستین تاریخ‌نگار یونانی زبان هم دوره هخامنشیان)، در بین همه‌ی روزهای سال، روزی که بیشتر از همه توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شده، روز تولدشان بوده است.

ایرانیان از فقیر و غنی در روز تولدشان غذاهای مجلل‌تری نسبت به روزهای دیگر سال، مصرف می‌کردند. علاوه بر ایرانیان، مردم رم، چین و سایر کشورهای باستانی نیز از دیرباز روز تولد خود را جشن می‌گرفتند.

جشن تولد یکی از بهترین جشنهاییست  که سالها بعد بایاد آوری آن احساس شادی و شوق خواهید کرد.

هر شخصی در هر سنی که میخواهد باشد، نسبت به روز تولد خود حس خاصی دارد، روزی که پا به جهان هستی گذاشته و چشمش را به این جهان گشوده است.

جشن تولد یک اتفاق خاصی است که برای سهیم شدن شادی با کسانی که دوستشان دارید گرفته می‌شود. افراد بالغ نیز به اندازه کودکان از جشن گرفتن تولد و غافلگیر شدن توسط عزیزانشان لذت می‌برند و از دور هم جمع شدن دوستانشان خوشحال می‌گردند.

برای اینکه برخی روزها را خاص و بیادماندنی سازیم، اسم، معنی و روز خاصی را برای آن‌ها در نظر می‌گیریم و در این روز خاص، جشنی را برگزار می‌کنیم. یکی از این روزها روز تولد ماست. تولد آغاز و شادی زندگی ما را نشان می‌دهد.

در دنیای بیش از ۵۰۰۰ میلیون نفری، بطور میانگین هر سال ۱۴ میلیون نفر در روز بدنیا می‌آیند ولی با این حال تعداد کسانی که اهمیت این روز با ارزش را می‌دانند و آن را جشن می‌گیرند، بسیار کم است.

جشن تولد راهی است برای دور هم جمع کردن کسانی که دوستشان داریم و قدردانی از زحمت‌های بی اندازه پدر و مادری که تا این همه سال برایمان سختی کشیده‌اند.

خواندن آهنگ جشن”تولدت مبارک” از کجا شروع شد؟

طبق کتاب “رکوردهای جهانی گینس”، این یکی از شناخته‌ترین آهنگ‌ها در زبان انگلیسی است، و در ابتدا بعنوان سرودی در مدرسه برای دانش‌آموزان خوانده می‌شد. در سال ۱۸۹۳، دو معلم مدرسه‌ی اهل کنتاکی، پتی و میلدرد هیل، نت‌هایی را با عنوان “صبح همگی بخیر” یعنی همان “Good Morning To ٍEveryone” نوشتند.

این آهنگ در کتابی برای معلمان مدرسه منتشر شد. معلوم نیست چه کسی کلمات را به “Happy Birthday to you” تغییر داد، اما در سال ۱۹۳۳، این آهنگ در بین آثار موزیکال ایروینگ برلین بود.

در آن زمان یکی از خواهران هیل شکایت کرد و ادعا کرد که آنها از این آهنگ نسخه‌برداری کرده‌اند. خانواده میلدرد هیل در این شکایت پیروز شدند و دادگاه حکم را علیه شخصی که از این آهنگ کپی‌رایت کرده بود و  امروزه هنوز هم وجود دارد، صادر کرد. با وجود این، در حقیقت برخی بر این باورند که این آهنگ تا سال ۲۰۳۰ تحت حق کپی‌رایت باقی خواهد ماند.

 

یکی از نظریه‌ها این است که تاریخ شروع گذاشتن شمع بر روی کیک از یونان باستان آغاز شد. یونانی‌های بمنظور احترام گذاشتن به آرتمیس، خدایان ماه، کیک‌های خود را بشکل گرد می‌پختند.

شمع‌های روشن بر روی کیک نمادی از درخشندگی ماه بود و دودی که از این شمع‌ها بالا می‌رفت، رساننده دعاها و آرزوهایشان به خدایانی بود که در آسمان‌ها زندگی می‌کردند. با این حال بعضی از محققان معتقدند که این سنت در واقع در آلمان آغاز شده است، جایی که شمعی بر روی کیک گذاشته می‌شد تا “نور زندگی” را نشان دهد.

امروزه، در بیشتر فرهنگ‌ها، تولد را با کیک، شمع روشن و یک آهنگ مخصوص تولد، جشن می گیرند. تعداد شمع‌ها معمولا سن فرد را نشان می‌دهد. بسیاری معتقدند که باید درهنگام فوت کردن شمع‌ها چشم‌های خود را بست و  آرزویی کرد و با یک نفس همه‌ شمع‌ها را فوت کرد. آن‌ها همچنین معتقدند که آرزوی خود را نباید به کسی گفت، وگرنه آن آرزو هرگز برآورده نمی‌شود.

 

تاریخچه کیک تولد

اعتقاد بر این است که اولین کیک تولد واقعی در قرون وسطی در آلمان ساخته شده است. آلمانی ها روز تولد کودکان را با کیک جشن می‌گرفتند، آن‌ها این جشن را “kinderfest” می‌نامیدند. در آن زمان کیک در اصل یک محصول کمی زبر و بی‌مزه بود و بیشتر شبیه نان می‌ماند، ولی بعدها به یک خوردنی شیرینتری تبدیل شد و به اصطلاح “Geburtstagorten” نامیده شد. 

در  قرن هفدهم، کیک‌ها با جزئیات بیشتری، از جمله پودر شکر و لایه‌های اضافی آماده و با تزییناتی مانند گل دیزاین شدند. با این حال تنها افراد مرفه و ثروتمند جامعه می‌توانستند این کیک‌ها را بخرند، چراکه قیمت مواد سازنده آن کیک‌ها بسیار بالا بود.

در قرن هجدهم، ظروف غذا و پخت و پز، قابل دسترس‌تر و در نتیجه ارزان‌تر بود. در پی این، قیمت کیک‌ها نیز به طور قابل توجهی کاهش یافت و سپس تعداد کیک‌های تولید شده نیز به میزان چشمگیری افزایش یافت

یک نظر ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.